Google+

Previews: SimCity Hands-on Preview (deel 2)

Kleine opmerking: Ik ben op het moment druk aan het werk aan de nieuwe site. Ik wil de site echter niet helemaal offline halen, dus je kunt alles nog gewoon bekijken. Maar de werkzaamheden kunnen er wel voor zorgen dat sommige pagina's er een beetje raar uitzien. Het zal niet heel lang meer duren. Happy
zaterdag, januari 26, 2013 - 19:53

Meerdere Steden

Als je eenmaal de eerste stappen hebt gezet in je eerste stad, is het tijd om iets verder te kijken en de regio in te stappen. Er zijn twee tot zestien stedelijke gebieden per regio, verbonden met elkaar door een snelweg en/of spoorbaan. Als je al een stad geladen hebt is het een kwestie van het regiobeeld openen om alle mogelijkheden te zien.

Het regio-overzicht heeft zijn eigen datalagen die informatie over de bronnen/nutsdiensten, transport en wind (later meer daarover). Dit geeft een globaal inzicht in wat het gebied te bieden heeft. In het regio-overzicht zie je ook alle beschikbare of bezette steden. Je kunt ze bezoeken (als toerist als je niet de burgemeester bent) of andere steden die je bestuurt laden. Als een gebied niet opgeëist is kun je het inladen en een nieuwe stad beginnen om de regio te helpen of om ervan te profiteren.

Deel het Leed

Steden in een regio kunnen vele dingen delen - inclusief werknemers die door de regio reizen om naar het werk te gaan. Zo wordt de vraag naar woon-, commerciële of industriegebieden deels beïnvloed door steden om je heen. Dit effect leek niet zo sterk als in SimCity 4, maar aan de andere kant heb ik te kort kunnen spelen om dit goed te ervaren. Ik weet ook niet of het effect sterker wordt als je een treinverbinding hebt of niet, bijvoorbeeld. Het zou leuk zijn om een regionale metro te hebben als snelle vorm van transport - zelfs al zou het allemaal aan de wegen verbonden zijn, zoals de bushaltes - maar helaas, dat zit er niet in bij de initiële release van het spel.

Sommige gebouwen - met name de departementen van het stadhuis - kunnen de regio ook beïnvloeden door bijvoorbeeld nieuwe gebouwen vrij te spelen. Ik heb het belastingtarief al genoemd die door het financiëel departement wordt beïnvloed; op een vergelijkbare manier is het soms nodig om een bepaald soort gebouw in de regio te hebben om andere vrij te spelen. Dat vereist een beetje strategie, maar je hoeft daardoor hetzelfde gebouw niet noodzakelijk in elke stad opnieuw te plaatsen. In plaats daarvan speel je de regio als geheel en kan elke stad profiteren van de andere.

In het regio-overzicht kun je ook de handel instellen, bijvoorbeeld door electriciteit af te nemen van een buurstad. Als je dat doet, heb je zelf geen energiecentrale nodig. Je buur blijft lekker opgescheept met zijn eigen smerige lucht (nou... zometeen meer over de wind...) terwijl jij een beetje betaald voor de electriciteit. Op een vergelijkbare manier zijn water en riolering uit te wissel voor simoleons.

Afhankelijk van hoe goed je het met je buren kunt vinden - of als je wat geld nodig hebt - kun je ook dienstvoertuigen delen met het gebied. In een noodgeval kunnen buren daar dan gebruik van maken zonder extra kosten. Je krijgt echter wel wat geld omdat je zo aardig bent. Als je in een echt behulpzame bui bent kun je ook delfstoffen en geld doneren aan je buren om ze te helpen. Dit betekent dat het mogelijk is de regio als geheel winstgevend te krijgen ondanks dat sommige steden elk uur geld verliezen.

Als je een beetje humeurig bent kun je ook de windrichting bekijken en een beetje gemeen doen. Bouw wat smerige industrie, kolen-, olie- of andere vervuilende centrales en let even op dat de wind de goede kant op staat. De vervuiling blaast fijn door naar je buren. Al met al is er genoeg om te delen - goed of slecht - in de regio.

Grootse Werken

Naast het delen van bronnen van je stad kun je samen bouwen aan een groot(s) werk in de regio. Er kunnen meerdere gebieden voor zulke grote werken in de regio zijn - tenminste één. Zo'n gebied kan één project huisvesten waar alle steden in de regio aan meewerken. Het kost wat moeite om te beginnen, echter: je hebt doorgaans een miljoen simoleons nodig en specifieke gebouwen in de regio. Zelfs dan kost het vele bronmaterialen om het werk te voltooien. Enkele van de projecten zijn een Zonne-energiecentrale en een internationaal vliegveld. Als het eenmaal klaar is heeft de constructie waarschijnlijk invloed op alle deelnemende steden, bijvoorbeeld door goedkopere energie te leveren of meer touristen naar je steden te brengen.

Door de hoge eisen om op te starten hadden we helaas niet genoeg tijd om dit verder te verkennen om te zien hoe het echt werkt. Hier is zeker nog meer te ontdekken als het spel uit is.

Schaarste van Materialen

De regio bepaalt ook voor een groot deel de moeilijkheid van het spel. Gedurende de hands-on hebben we een standaard regio gespeeld. Één stad had wat olie, verder was er overal water en het landschap was relatief vlak. Dat is niet hoe het altijd zal zijn. Elke regio kan z'n eigen uitdagingen hebben. Enkele voorbeelden van Jason gingen bijvoorbeeld over een regio die in een grote hoek geen water heeft, of een stad bovenop een hoge, moeilijk begaanbare berg. Dat betekent dat er maar een beperkt bouwgebied is en de infrastructurele kosten hoog liggen. Naast water zijn de andere delfstoffen ook beperkt aanwezig. Water wordt nog wel aangevuld door middel van regen, maar andere materialen kunnen opraken na verloop van tijd.

Op die manier wordt elke regio een beetje een puzzel. Je moet niet stoppen bij de eerste regio die je tegenkomt. Er zal zeker meer om te ontdekken zijn en regio's zouden niet hetzelfde moeten zijn. Sterker nog, het lijkt erop dat de eerste regio erg makkelijk is: het bouwen van een winstgevende stad is niet moeilijk en ook al zijn gebouwen soms wat duur, het leek niet heel uitdagend. Ik weet niet of regio's ingesteld zijn met parameters die de simulatie beïnvloeden, zoals kosten, vraag naar gebieden, tourisme enzovoorts, om zo de moeilijkheid verder te variëren.

In dat opzicht is het jammer dat - in ieder geval bij de lancering - het niet mogelijk is eigen regio's te maken. Maxis levert er een (onbekend aantal) regio's in het spel bij de lancering. Nu is de studio ook volledig gericht op het afleveren van het product, dus vragen over aanpasmogelijkheden bleven onbeantwoord. Een van de grootste pijnpunten voor fans van de serie is het gebrek aan tereinaanpassingen. Juist omdat het terrein de moeilijkheid van het spel zo beïnvloed betekent dat dat er potentiële mogelijkheden liggen voor fans om nieuwe uitdagende puzzels te maken - als ze dat zouden kunnen. Aan de andere kant is er nog geen definitief "nee" gegeven, dus er is nog hoop voor de toekomst.

Ik moet wel zeggen dat over het geheel genomen het regio-spel een sterk punt is in deze nieuwe SimCity. Er is veel kritiek op de kleine steden (wat ik ook noemde in mijn eerdere GamesCom preview), en alhoewel dat begrijpelijk is, gaat het in dit spel veel meer over de regio. Als je eenmaal een paar steden in dezelfde regio hebt gespeeld is het niet waarschijnlijk dat je daarna nog bij een enkele stad blijft.

Dit is zo goed, ik zie mijn vrienden nooit meer!

Toch wel: in het volgende deel hebben we het over het multiplayer aspect van het spel, samen met overige functionaliteiten. Kom dus later terug voor meer!

Discord